1. studieprodukt


1. studieprodukt i materiel design

Refleksioner over arbejdsprocessen med henholdsvis taburet i frisk træ og en grimrik/sweater sweets i genbrugsmaterialer.

Grimrik: Arbejdet og opgaven med grimrikkerne var en eksperimenterende arbejdsproces, med frihed inden for de udstukne rammer. Opgaven blev stillet ud fra tanken om, at vores grimrikker skulle indgå i en medieproduktion efterfølgende.
I forbindelse med at skabe en handling til den efterfølgende præsentation, blev det nødvendigt at tage stilling til grimrikkens udtryk i forhold til den karakter den skulle have. Dette element gjorde, at vi i processen med at skabe vores grimrikker tillagde dem karaktertræk.

I forhold til undervisning i håndværk og design, er det oplagt evt. at inddrage et andet fag – jeg forestiller mig, at man i undervisningen i fx dansk/engelsk/tysk kan benytte grimrikken. Enten i forhold til at arbejde med personkarakteristik, eller blot det at komme ud over rampen med at tale engelsk eller tysk. Det kan måske opleves nemmere, hvis det er en dukke der taler. Man kunne også opføre skuespil, for børnehaveklassen ell. Arbejdsgangen med grimrikkerne vil på denne måde bliver tillagt yderligere mening.
En anden dimension, der er værd at tage med, er arbejdet med genbrugsmaterialer – at kunne omforme og genbruge materialer vi har ved hånden til noget brugbart og værdifuldt. En grimrik er faktisk en forholdsvis dyr bamse, hvis den skal købes i butikkerne. Derfor kan man skabe noget med stor værdi for meget få penge.
Jeg har tænkt mig at afprøve arbejdet med grimrikkerne i min praktik.



Taburet: Processen og arbejdsgangen med taburetten er mesterlærestyret. Jeg personligt er gået fra at være novice på stort set hele sløjd området til pludselig at mestre håndteringen af flere forskellige værktøjer og maskiner.
- At være med i processen, hele vejen fra træfældning til det flettede sæde, giver mig en følelse af, at verden og mulighederne åbner sig for mig. Pludselig vokser projekterne og de kreative idéer frem i alt det, der umiddelbart omgiver mig, og som er tilgængeligt for mig. Det ser jeg en stor værdi i at formidle videre til eleverne i folkeskolen.
At lave sit eget møbel – skabe det helt fra grunden og måtte gå igennem den langsommelige proces, se taburetten blive skabt sprods for sprods, har givet endnu større fornemmelse for, at håndværk tager tid, og at godt håndværk virkelig kræver utrolig meget tid og ERFARING.
I undervisningsøjemed er taburetten måske en smule ambitiøst et projekt, taget i betragtning af de få timer der oftest er til rådighed i sløjd/ håndværk og design.
I min praktik i andre skoleformer på en Rudolf Steiner skole, deltog jeg i 10. Klasses sløjdmodul – her fremstillede de selv samme skamler som os. Set i forhold til at eleverne her har en rum mængde tid og faktisk også erfaring med arbejdet i frisk træ – kunne man overveje, om det er en helt anden type taburet/møbel der er aktuelt og muligt at fremstille.
Jeg er glad for min taburet – og den minder mig om den store værdi det har selv at skabe med sine hænder. Både set i forhold til produktet og resultatet. En erfaring der er vigtig at blive mindet om i et forbrugssamfund, hvor vi køber og smider ud i overflod!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar