1. studieprodukt i
materiel design
Refleksioner over
arbejdsprocessen med henholdsvis taburet i frisk træ og en grimrik/sweater
sweets i genbrugsmaterialer.
Grimrik: Arbejdet og
opgaven med grimrikkerne var en eksperimenterende arbejdsproces, med frihed
inden for de udstukne rammer. Opgaven blev stillet ud fra tanken om, at vores
grimrikker skulle indgå i en medieproduktion efterfølgende.
I forbindelse med at skabe
en handling til den efterfølgende præsentation, blev det nødvendigt at tage
stilling til grimrikkens udtryk i forhold til den karakter den skulle have. Dette
element gjorde, at vi i processen med at skabe vores grimrikker tillagde dem
karaktertræk.
I forhold til undervisning
i håndværk og design, er det oplagt evt. at inddrage et andet fag – jeg
forestiller mig, at man i undervisningen i fx dansk/engelsk/tysk kan benytte
grimrikken. Enten i forhold til at arbejde med personkarakteristik, eller blot
det at komme ud over rampen med at tale engelsk eller tysk. Det kan måske
opleves nemmere, hvis det er en dukke der taler. Man kunne også opføre
skuespil, for børnehaveklassen ell. Arbejdsgangen med grimrikkerne vil på denne
måde bliver tillagt yderligere mening.
En anden dimension, der er
værd at tage med, er arbejdet med genbrugsmaterialer – at kunne omforme og
genbruge materialer vi har ved hånden til noget brugbart og værdifuldt. En
grimrik er faktisk en forholdsvis dyr bamse, hvis den skal købes i butikkerne.
Derfor kan man skabe noget med stor værdi for meget få penge.
Jeg har tænkt mig at
afprøve arbejdet med grimrikkerne i min praktik.
Taburet: Processen og
arbejdsgangen med taburetten er mesterlærestyret. Jeg personligt er gået fra at
være novice på stort set hele sløjd området til pludselig at mestre
håndteringen af flere forskellige værktøjer og maskiner.
- At være med i processen,
hele vejen fra træfældning til det flettede sæde, giver mig en følelse af, at
verden og mulighederne åbner sig for mig. Pludselig vokser projekterne og de
kreative idéer frem i alt det, der umiddelbart omgiver mig, og som er
tilgængeligt for mig. Det ser jeg en stor værdi i at formidle videre til
eleverne i folkeskolen.
At lave sit eget møbel –
skabe det helt fra grunden og måtte gå igennem den langsommelige proces, se
taburetten blive skabt sprods for sprods, har givet endnu større fornemmelse
for, at håndværk tager tid, og at godt håndværk virkelig kræver utrolig meget
tid og ERFARING.
I undervisningsøjemed er
taburetten måske en smule ambitiøst et projekt, taget i betragtning af de få
timer der oftest er til rådighed i sløjd/ håndværk og design.
I min praktik i andre
skoleformer på en Rudolf Steiner skole, deltog jeg i 10. Klasses sløjdmodul –
her fremstillede de selv samme skamler som os. Set i forhold til at eleverne
her har en rum mængde tid og faktisk også erfaring med arbejdet i frisk træ – kunne
man overveje, om det er en helt anden type taburet/møbel der er aktuelt og
muligt at fremstille.
Jeg er glad for min
taburet – og den minder mig om den store værdi det har selv at skabe med sine
hænder. Både set i forhold til produktet og resultatet. En erfaring der er
vigtig at blive mindet om i et forbrugssamfund, hvor vi køber og smider ud i
overflod!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar